söndag 8 juli 2007

Regn, regn och ja mer regn...

Idag är en sådan där regn-dag igen. När jag vaknade imorse så insåg jag att det skulle nog bli inneväder ute idag, om man kan säga så. Jag satte en dubbel hålkakedeg och en 4-dubbel lantbrödsdeg. Av allt detta blev det sedan 8 hålkakor och 8 lantbrödslimpor. Sen har jag även gjort en hallon-/blåbärssmulpaj som vi avnjöt med lite vispad grädde till när vi fikade. Barnen fick glass istället för paj var de inte sugna på.

När det blev lite uppehåll tog vi bilen och for upp till skolgården så 4-åriga dottern och 2-årige sonen fick cykla runt lite. Dottern lärde sig cykla helt utan stödhjul igår och nu är det cykla som gäller för hela slanten såklart. Hon är så duktig. Maken sprang med henne ett varv runt skolgården och höll lite stöd men sen vilade han en stund och stannade och pratade med mig. Då tyckte dottern att det tog för lång tid så hon satte sig på cykeln, trampade iväg och tjohej vad det gick. Hon kunde helt själv, både starta - trampa - stanna. Så duktig lilla gumman.

Nu är klockan 20,15 och jag ska gå ner och sätta en jäsdeg till så att inte jästen förfars. Har inte bestämt vad det ska bli än så jag får fundera lite snabbt nu.

Hoppas några av er ute i landet har sol för här regnar det fortfarande.

4 kommentarer:

På min gatan i stan sa...

Ojojoj...va härligt med hembakat! :-)

Kram Martina

www.mariante.se sa...

Så där säger alltid min mormor: så att inte jästen eller mjölken förfars.....
Hoppas brödet blev smaskigt! Välkommen till min förvirrade blogg om andan faller å! Lämnar en bukett sommarblomster på ditt bord!

Beas sa...

Vad duktig tjejen är. Bara fyra år och kan redan cykla. De kan oftast mer än man tror. Jag trodde inte min son var redo för en större cykel med stödhjul på sin treårsdag, men nu cyklar han till och från förskolan jämte mig. Det känns så underligt när man ser sin lilla parvel ta sig iväg på egen hand så där.

Stina sa...

Kramis...haha...fast nu försvann solen igen. Typiskt!